Sådan skriver du en fan-fucking-tastisk overskrift (+ 5 skabeloner)

Din overskrift er vigtig.

Det er dit førstehåndsindtryk.

Det er her, du tryller tilfældigt forbipasserende mennesker om til læsere af din tekst.

Det kræver to ting af din overskrift. Den skal:

  1. fange opmærksomheden
  2. få de rigtige mennesker til at læse dit indhold.

Lad os tage dem en ad gangen.

Din overskrift skal få mennesker til at stoppe op og læse med

Når jeg taler om overskrifter, så er det ikke de litterært fængende og underfundige titler, du støder på i min bogreol. Morten Pape og Maren Uthaug skal noget andet med deres overskrifter end jeg skal med mine.

Her handler det om overskrifter, der bliver klikket (og kigget) på.

Overskrifter, der leder læsere ind til din tekst.

Her er tre grundprincipper, der får mennesker til at stoppe op og reagere på din overskrift:

Princip #1: Handler det om mig?

Kig på et af dine gamle klassefotos.

Hvem er den første, du kigger på?

Hvis du er som 99,9 % af mennesker, så ruller blikket direkte hen på … surprise … dig selv.

For det hele handler om os selv. Den gode gamle What’s in it for me?

Din overskrift skal altså vise læseren, hvad hun får ud af at læse videre.

Princip #2: Skil dig ud fra mængden

Ligner din overskrift noget vi har set før?

Skriv den om, så den får kant.

Det behøver ikke provokere eller være fjollet. Men der er bare nogle overskrifter, vi snart er ved at falde i søvn over.

Og de kan med få ord, der passer ind i din personlige tone, blive nye og fængende igen.

🛑 Lær at skrive tekster, der sælger

✔ 7 tricks til at skrive tekster, der sælger som toiletpapir under en global pandemi

Princip #3: Gå i flæsket på deres indvendinger

Mennesker har mindst en million grunde til ikke at reagere på din overskrift.

Så når en potentiel læser ser din overskrift, så starter den store beslutningsmotor i hjernen: Skal jeg investere min dyrebare tid i det her?

Alle mennesker har altid indvendinger. Det er en del af det at træffe beslutninger. Vi vejer for og imod.

Desværre har mange det med at ignorere de negative indvendinger, fordi det føles som om at vi fremhæver det dårlige ved det vi sælger. Men det er lige omvendt. Du skal bruge det til at afmontere dine læseres indvendinger. Og tackle dem direkte.

Så en overskrift som den her:

  • Sådan rammer du førstepladsen på dine vigtigste Google-søgninger”

Bliver til:

  • Sådan rammer du førstepladsen i Google – uden dyre konsulenter-timer
  • Sådan rammer du førstepladsen i Google – uden at knokle i døgndrift
  • Sådan rammer du førstepladsen i Google – uden at bruge en krone
  • Sådan rammer du førstepladsen i Google – uden at …

Mini-bonus

Og som verdens mindste bonus, så husk: Tal virker. Tal er helt fantastiske i dine overskrifter. De afstemmer forventninger: “Okay, jeg får 7 råd, det glæder jeg mig til.” eller “Fint. Jeg skal følge 5 trin. Det kan jeg sagtens overskue.”

Din overskrift skal ramme de rigtige mennesker

Vi har en tendens til at ville ramme så mange mennesker som muligt med vores ting. Fordi det simple regnestykke lyder, at hvis 10 læsere bliver til ét salg, så bliver 1.000 læsere til 100 salg.

Men, sådan fungerer det bare ikke altid.

Det sælger meget bedre at ramme 10 rigtige læsere end at ramme 1.000 forkerte.

Skal vi gøre det helt jordnært, så lad os lege, at vi sælger hækkeklippere.

Vi er nødt til at skære nogen fra. Først alle dem, der bor i lejligheder. Så dem, der har erstattet hækken med et hegn.

Det virker logisk, ik’?

Men du kan skære endnu længere ned. For der er forskel på hækkeklippere. Og der forskel på hækkeejere.

Hvem af dem taler du til?

Du kan ikke både tale til den selvstændige havemand, der nyder at klippe hæk for andre. Og så mig (ejer af 2 meter bred og 100 kilometer lang hæk, jeg hader at klippe).

Den professionelle hækkeklipper-mand har helt andre frustrationer end mig.

Vi bliver fanget af forskellige overskrifter.

5 skabeloner, du kan skære din næste overskrift efter

1. Sådan får du [ønsket resultat] uden [almindelig indvending]

Det ser eksempelvis sådan her ud:

  • Sådan får du et clean hjem ude at rydde op dagen lang
  • Sådan får du råd til drømmerejsen uden at flænse bankkontoen
  • Sådan får du et imponerende CV uden at have 10 års erfaring
  • Sådan får du villavejens grønneste græsplæne uden at hælde kemi i jorden
  • Sådan får du nemt styr på madplanen uden at skulle bruge timevis i køkkenet hver dag
  • Sådan får du en hyggelig havefest uden at forære sparegrisen væk til et dyrt cateringfirma
  • Sådan får du en mailliste, der sælger uden at skulle knokle for hver eneste nye abonnent

2. [Antal] fejl, de fleste laver, når de [handling forbundet med det, du sælger]

  • 7 fejl, de fleste laver, når de skriver salgstekster
  • 3 fejl, de fleste laver, når de sætter deres hus til salg
  • 5 fejl, de fleste laver, når de arbejder med søgemaskineoptimering af deres blog

Og du kan ofte få endnu mere engagement med endnu mindre indhold på den her måde:

  • Den ene fejl alle laver, når de planlægger den store drømmerejse
  • Den ene fejl alle laver, når de begynder at investere

3. [Ønsket handling] som [en ekspert] uden [indvending]

  • Løb som Kipchoge uden at blive skadet i din træning
  • Få en have som Søren Vester – uden at du skal ordne ukrudt hver eneste dag
  • Få styles som Helle Thorning-Schmidt – uden at du skal lænse børnenes opsparing

4. [Provokerende påstand]

  • Facebook-annoncering er dødt
  • Du er dårlig til at holde pause
  • 5. Hemmeligheden bag [ønsket resultat]

    • Hemmeligheden bag succes med Facebook-annoncering
    • Hemmeligheden bag Kipchoges løbeteknik
    • Hemmeligheden bag LinkedIns algoritme