Når dine ord skal sælge

Copywriting

Skriv tekster, der skaber resultater

Copywriting handler om at flette ord sammen, så din modtager gør noget:

  • Køber dit kursus
  • Downloader din e-bog
  • Tilmelder sig dit nyhedsbrev
  • Anything

Copywriting er tekster, der får læseren til at gøre det.

Målet er konverteringer. Copywriting er værktøjskassen.

Copywriting er tekster, der konverterer. Til salg. Til abonnenter. Til downloads.

Hvad er copywriting?

Copywriting bliver tit sat lig med salgstekst. Men det er lidt for billigt sluppet. Der er mere på spil i copywriting. Det er et håndværk, hvor du knytter viden om psykologien bag at få mennesker til at handle sammen med det, som du gerne vil have dem til at gøre.

Uanset om du skal have svigermor til at passe ungerne en weekend, ruller 1.342 tilmeldinger ind på dit nyhedsbrev eller sælger ansjoser på dåse.

Det grundlæggende håndværk er ens.

Tænk på salg som mere end sko i en butik

Copywriting bliver tit kædet sammen med at sælge. Når der skal flyttes produkter og du skal have kunder til at handle. Når dine e-mails skal forvandle bundlinjens tal fra røde til sorte. Når dine landingssider skal få kasseapparetet til at rulle.

Når der skal penge over bordet.

Men i virkeligheden er copywriting bredere end den de sekunder, hvor dankortet bliver strøget gennem din shop.

Tænk i stedet på ordet _konvertering_. Når vi skal _konvertere_ nogen fra et stadie til det næste. Eksempelvis:

  • En visning af jeres opslag i et Facebook-feed skal konverteres til likes eller kommentarer
  • Opslag på sociale medier konverteres til besøgende på virksomhedshjemmesiden
  • En e-mail emnelinje, der konverterer ‘spilder tid på at tjekke mails’ til ‘læser din mail og finder dankortet frem’
  • En besøgende på hjemmesiden konverteres til en modtager af nyhedsbrevet
  • En modtager af nyhedsbrevet konverteres til køber af jeres produkt

Alle steder kan du bruge copywriting-teknikker til at øge din konvertering.

Copywriting er til mere end salgstekster

Der er masser af konverteringspunkter. Nogle af dem giver penge i kassen i dag. Andre giver dig potentialet til at putte penge i kassen senere.

Og måske handler det slet ikke om penge i den meget direkte form, hvor du skal have dankortet op af lommen på andre mennesker.

For copywriting-teknikker virker også, når du skal:

  • konvertere din jobansøgning til en jobsamtale
  • konvertere din mødeindkaldelse til engagerede mødedeltagere
  • konvertere din mail til chefen til en godt pebret efteruddannelse

Dagen er fuld af ting, du gerne vil have til at ske. Copywriting er din værktøjskasse. Du kan ikke tvinge andre mennesker til at følge dine ordrer som hjernevaskede zombier. Men det kan hjælpe dig til at gøre dit argument mere overbevisende, sammenhængende og virksomt.

Så selvom du ikke kan tvinge chefen til at give dig accept til efteruddannelse. Så kan du med grundlæggende viden om copywriting øge chancen for at hun siger ja.

Selvom du ikke kan tvinge mødre til at shoppe vinterstøvler til børnene på din webshop. Så kan du med copywriting øge chancen for, at det er dig, de leverer ordren hos.

Selvom du ikke kan … okay … du forstår det.

Få guldkorn i indbakken

Nyhedsbrevet

Lad din indbakke bugne med konkrete skrivetips

Husk at læse privatlivspolitikken.

.