Når dine ord skal sælge

Copywriting

Copywriting er tekster, der skaber resultater

Copywriting handler om at flette ord sammen, så din modtager:

  • Køber dit kursus
  • Downloader din e-bog
  • Tilmelder sig dit nyhedsbrev
  • Tropper op til dit salgsmøde
  • Klikker på din annonce
  • Hamrer løs på din købsknap
  • Anything ...

Copywriting er tekster, der får læseren til at gøre det.

Uanset om du vil have chefen til at betale dit næste kursus, skal have 218 tilmeldte til dit næste webinar eller sælger specialimporteret olivenolie.

Målet er konverteringer. Værktøjskassen hedder copywriting.

Stedet du får succes med det er lige her.

Hvad er copywriting?

Copywriting bliver tit sat lig med salgstekst. Men det er lidt for billigt sluppet. Der er mere på spil i copywriting. Det er et håndværk, hvor du knytter viden om psykologien bag at få mennesker til at handle sammen med det, som du gerne vil have dem til at gøre.

Uanset om du skal have svigermor til at passe ungerne en weekend, ruller 1.342 tilmeldinger ind på dit nyhedsbrev eller sælger ansjoser på dåse.

Det grundlæggende håndværk er ens.

Tænk på salg som mere end sko i en butik

Copywriting bliver tit kædet sammen med at sælge. Når der skal flyttes produkter og du skal have kunder til at handle. Når dine e-mails skal forvandle bundlinjens tal fra røde til sorte. Når dine landingssider skal få kasseapparetet til at rulle.

Når der skal penge over bordet.

Men i virkeligheden er copywriting bredere end de sekunder, hvor dankortet bliver strøget gennem din shop.

Tænk i stedet på ordet _konvertering_. Når vi skal _konvertere_ nogen fra et stadie til det næste. Eksempelvis:

  • Jeres opslag i et Facebook-feed, der skal konverteres til likes eller kommentarer
  • Emnelinjen i din næste e-mail, der skal konvertere ‘‘spilder tid på at tjekke mails’’ til ‘‘læser din mail og finder dankortet frem’’
  • En besøgende på hjemmesiden, der skal konverteres til en modtager af nyhedsbrevet
  • En modtager af nyhedsbrevet, der skal konverteres til køber af jeres produkt

Alle steder kan du bruge copywriting-teknikker til at øge din konvertering.

Copywriting er til mere end salgstekster

Der er masser af konverteringspunkter. Nogle af dem giver penge i kassen i dag. Andre giver dig potentialet til at putte penge i kassen senere.

Og måske handler det slet ikke om penge i den meget direkte form, hvor du skal have dankortet op af lommen på andre mennesker.

For copywriting-teknikker virker også, når du skal:

  • konvertere din jobansøgning til en jobsamtale
  • konvertere din mødeindkaldelse til engagerede mødedeltagere
  • konvertere din mail til chefen til den dyre efteruddannelse

Dit liv er propppet med ting, du gerne vil have til at ske. Copywriting er din værktøjskasse. Du kan ikke tvinge andre mennesker til at følge dine ordrer som hjernevaskede zombier. Men det kan hjælpe dig til at gøre dit argument mere overbevisende, sammenhængende og virksomt.

Så selvom du ikke kan tvinge chefen til at give dig accept til efteruddannelse. Så kan du med grundlæggende viden om copywriting øge chancen for at hun siger ja.

Selvom du ikke kan tvinge mødre til at shoppe vinterstøvler til børnene på din webshop. Så kan du med copywriting øge chancen for, at det er dig, de leverer ordren hos.

Selvom du ikke kan … okay … du forstår det.

Hvorfor hedder det copywriting?

Copywriting. Hvad betyder det overhovedet? For mange lyder det som en, der sidder og kopierer ord. For det engelske ord copy bliver næsten altid oversat til kopi på dansk.

Men kigger du i Cambridge Dictionary, så finder du den her definition:

... written text that is to be printed, or text that is intended to help with the sale of a product ...

Og derfor støder du også oftere på ordet copywriting, når du er på jagt efter

  • En tekstforfatter til at snitte din landingsside efter alle kunstens regler.
  • Typen, der kan skrive dit call-to-action, så konverteringsraten eksploderer.
  • En troldmand, der spytter stor-sælgende tekster frem til din e-mail-markedsføring.

En copywriter er specialist i lige netop det.

Men begrebet copywriting og fagpersoner med titlen copywriter er langt fra et nyt fænomen. Det er bare først begyndt at snige sig ind i det danske sprog, nu hvor internettet er blevet vores andet hjem.

For det at overbevise hinanden har altid været en ting.

Din tip-tip-oldefar skulle overbevise Høvding Hornugle om at han fortjente et stort stykke laks.

Gadesælgere i antikkens Grækenland skulle overbevise forbipasserende om at stoppe op og købe deres dope-ass lerpotte-design med de hotteste Achilleus-indgraveringer.

Og Luther kickstartede reformationen i 1517 med overbevisende argumenter mod den katolske kirke.

Kan du se mønstret?

Det gik kun hurtigere, da Gutenberg opfandt trykpressen. Nu kunne ord sendes i nøjagtige kopier rundt i hele verden. Og det udnyttede driftige sjæle selvfølgelig til at sprede deres overbevisende budskaber om alt fra oprør mod enevældige diktatorer til reklamer for Pork & Beans.

Og pludselig var mennesker, der kunne overbevise andre – med ord – i høj kurs. Og med behovet for at få skrevet annoncetekster – på engelsk ad-copy – bliver Copywriteren født.

Det er derfor, du støder på ordet copywriting, når du skal bruge tekster, der overbeviser og flytter folk.

Skal du have produceret en overbevisende reklamefilm, så skal du først og fremmest have skrevet et overbevisende manus … Enter the copywriter .

Skal du have solgt dit nye online-kursus, så skal der flettes en overbevisende tekst sammen … Enter the copywriter .

Vi er blevet vant til at finde svar, services og produkter online. Og skal virksomhederne gøre sig gældende der, så … du har gættet det … Enter the copywriter .