Øhhhh ...

Hvad er en copywriter?

Kort sagt, så er det en tekstforfatter, der skriver tekster, der sælger.

En copywriter skriver tekster, der skal overbevise mennesker.

Det kan være:

  • en potentiel kunde, der skal købe en sprød Nissan
  • besøgende på din hjemmeside, der skal tilmelde sig dit nyhedsbrev
  • et hook i dit foredrag, der skal overbevise tilskuerne om at lytte

Tekster, der overbeviser mennesker om at gøre noget. Om at handle.

Ofte koger vi det ned til: "Copywritinger er tekster, der sælger". Fordi salget er en transaktion alle kender.

Men det er både copywriting, når du skriver en tekst, der sælger elbiler, og når du målrettet skriver en tekst, der skal få flere unge mennesker til at række ud efter hjælp, når livet er svært.

Det er de samme teknikker, der virker.

Det er det samme, der er på spil mellem dig og din læser:

Du har noget, som du gerne vil have andre til at gøre.

Copywriting kan ikke tvinge dem til det. Eller på magisk vis plante behov i dem, som de ikke har.

Men copywriting kan udrydde tvivlen, der får dem til at lade være med at gøre noget.

Det er kunsten at strikke ord sammen, så de får mennesker til at gøre noget:

  • Trykker på købsknappen
  • Åbner et nyhedsbrev
  • Spørger efter hjælp

Derfor: Copywriting er tekster, der overbeviser.

En copywriter skriver tekster, der konverterer

Når en person gennemfører den ønskede handling, så kalder vi det en konvertering.

Den besøgende på din hjemmeside er ikke længere blot besøgende. Hun har tilmeldt sig nyhedsbrevet på din hjemmeside og er nu konverteret til abonnent. En skønne dag tager hun skridtet videre og konverterer til kunde.

Det er konverteringen, der målet for en copywriter.

Det kræver, at ordene griber din tøvende læser i hånden. At du hopper med hende fra sten til sten over et brusende vandløb. På hver sten står læseren klar til at give op.

Der kommer nemt ting i vejen for en konvertering. Fordi den kræver, at der bliver truffet en beslutning. Og når mennesker skal træffe en beslutning, så starter en fuldstændig automatiseret proces oppe i hjernen, hvor for og imod vejes på fintfølende vægt.

Og der skal bare ikke særlig meget til, før det sikre valg er at lade være med at gøre noget som helst.

Det sikreste er det, vi kender.

Det er der, copywriteren arbejder. Tackler invendinger. Sparker liv i fantasien. Hjælper med at veje for og imod. Og vise, at det problem læseren oplever har sin løsning lidt længere fremme. Så de hænger på, læser videre og konverterer.

Du har også brug for tekster, der overbeviser

Ellers havde du næppe hængt på så langt her.

Så lad os opsummere:

  1. Du skal bruge tekster, der overbeviser mennesker
  2. Du er på jagt efter den gode løsning på dit problem
  3. Du tager fat i mig

Jeg har værktøjskassen klar til at skrive dine tekster helt fra bunden. Eller optimere de tekster, du allerede har.