Organisér dit indhold

Informationsarkitektur

Gør det let at finde rundt på dit website

Hvad er informationsarkitektur, og hvor ser vi det i hverdagen? Det kan du læse om her, hvor vi også dykker ned i, hvorfor det er så vigtigt for, når du bygger og vedligeholder din hjemmeside eller webshop.

Du kender helt sikkert principperne i informationsarkitektur allerede. Lad os starte med et klassisk eksempel fra din hverdag.

Informationsarkitektur i hverdagen

Vi starter i et supermarked.

Der er selvfølgelig en god chance for, at du læser med, fordi du vil optimere din hjemmeside eller din webshop. 

Så hvorfor skal du nu starte med at læse om supermarkeder?

De fysiske butikker stiler jo alligevel bare mod den stille død. Ik'?

Du skal læse om et supermarked, fordi det er en af de optimerede områder i verden, når vi taler om informationsarkitektur. Altså: Et perfekt eksempel til lige at forklare, hvor stor effekt dit arbejde med informationsarkitekturen har.

Forestil dig, at dit lokale supermarked skal bygge om. Det supermarked, du kan finde rundt i med bind for øjnene og buldrende heavyrock pumpende i høretelefonerne.

Blomkål, mælk, gær. 

Du finder det hele på splitsekunder.

Men nu har de bygget om.

Og de har dælme haft den frækhed at flytte chokoladen. 

[Indsæt selv en stribe af menneskehedens værste eder og forbandelser her]

Skiltningen i forretningen er ikke blevet opdateret. Ingen hjælp der.

Du kigger dig hurtigt omkring. Den her gang kun med morgenmadsprodukter. Den næste er med brød.

Endelig en hylde med slik. Og lidt længere nede finder du chokoladen.Der var en med slik. Mission accomplished. Og så svært var det heller ikke.

Hvorfor?

Fordi varerne er grupperet logisk. Al chokoladen var samlet et sted. Delt op i mørk, hvid og sukkerfri. Placeret i den solide overkategori: Sukkerbomber.

Kategorisering og genkendelig struktur gør det nemt at finde rundt.

Hvad betyder det så for din hjemmeside?

Din bruger vil hellere give op end at bøvle med at finde noget på din hjemmeside

Uanset om du bakser rundt med en hjemmeside, et intranet, en webshop eller noget helt fjerde, så er kategorisering af dit indhold centralt.

Du kunne jo egentlig bare fylde forsiden med små blå links til alt dit indhold. Og wupti er alt tilgængeligt (tjek eksempelvis den her spændende side: http://www.lingscars.com/ ). Men at vise alt indhold på samme tid har bare en masse slagsider. Den mest tydelige, at vi simpelthen giver op, fordi vi ikke kan overskue det.

Den korte (og lidt forsimplede) forklaring er, at din hjerne skal brænde en masse energi af, når den skal træffe valg. Og er valget for svært, så er det bedre at give op og finde en anden løsning (læs: din konkurrent).

Du er med andre ord nødt til at prioritere, udvælge og fremhæve indhold.

Kategorisering og prioritering hænger sammen. Og uanset hvad folk prøver at fortælle dig, så er noget indhold vigtigere end andet.

Derfor inddeler vi indholdet på en hjemmeside i kategorier og grupper.

Det næste problem er så: Hvilke kategorier og grupper?

Se din side med brugernes øjne

Men nøglen til virkelig at få det her til at virke, det handler om at forstå hvordan dine brugere tænker at de skal navigere på din side.

Der er masser af muligheder for at gruppere produkter på forskellige måder.

Lad os hoppe tilbage til supermarkedet.

Supermarkedet kunne jo også sætte ting sammen baseret på farve, så agurker, grydesvampe og Tuborg stod sammen med alle andre grønne varer.

Men det ville nok virke ret elendigt. Det er ikke sådan vi tænker, når vi bevæger os rundt i et supermarked.

Informationsarkitektur handler altså om mere end bare at kategorisere indhold. Det handler om at gøre det på en måde, der er logisk for dine brugere.

Vis dine brugere den vej, de ønsker at gå

Og når du så har den perfekte kategorisering på plads skal du understøtte arkitekturen med det vi kalder wayfinding.

I supermarkedet bruger vi skilte, gangbaner og en velplaceret sombrero til at guide folk forbi nachos og salsa dip.

På nettet bruger vi navigationselementer som hjemmesiden menu, knapper og links.

Så for at opsummere handler informationsarkitektur om at:

  • organisere indhold.
  • beskrive indholdet klart og korrekt.
  • gøre det nemt for mennesker at finde det, de leder efter.

Hvor kan du se informationsarkitektur?

Informationsarkitektur er mest noget, vi arbejder rigtig meget med som begreb på hjemmesider, webshops og intranets. Men du kan bruge principperne overalt, hvor du gerne vil organisere information og elementer, som andre mennesker skal kunne tilgå.

Du kan bare tænke lidt tilbage på supermarkedsmetaforen. Eller se på hvordan læseheste bygger unikke systemer op omkring deres bogsamling. Det kan eksempelvis være kategoriseret alfabetisk, genreopdelt eller (gisp) farve.

Men lige nu kommer eksemplerne til at fokusere på hjemmesider, intranet og webshops.

Hvorfor er informationsarkitektur vigtigt?

Der er noget grundlæggende menneskeligt i at ville gruppere og inddele verden omkring os i meningsfulde kasser. Vi definerer os selv i relationen til andre. Det bunder i vores søgen efter svar på spørgsmålet: Hvilken gruppe tilhører jeg?

Selvom du måske ikke ligefrem brænder for at blive sat i bås, så definerer vi alligevel os selv. Også når vi er "dem der står i opposition til hele kassetænkningen".

Det gør på en måde verden meget lettere at forstå, når vi har nogle kasser at putte elementerne ned i. Det er hjernens måde at få en kompleks verden til at give mening - uden at brænde helt sammen.

Du har en struktur allerede - men er du bevidst om den?

Sådan fungerer det også, når vi skal finde rundt på et website. Når du begynder at udgive artikler og sælge produkter, så grupperer du også hele tiden indholdet. Også selvom du ikke er bevidst om det.

Informationsarkitekturen eksisterer uanset om du tager stilling til den eller ej. Hint: Det fungerer bedst, når du aktivt stilling til din informationsarkitektur.

Det lyder måske sådan lidt teoretisk. Pointen er ganske simpel. Hvis du allerede har indhold på dit site, så er der en eller anden inddeling af det, som er foretaget mere eller mindre bevidst.

Min holdning er selvfølgelig, at det fungerer meget bedre, når du bevidst arbejder med at skabe en tydelig og meningsfuld arkitektur på dit website. Det gør det lettere for dine besøgende at navigere. Det gør det let at finde det de leder efter. Det rigtige produkt, en bestemt artikel eller dine kontaktoplysninger. Hvad det nu er, de leder efter.

Det handler om at gøre viden og information tilgængelig

Mængden af tilgængelig viden eksploderer. Det er ganske simpelt fysisk umuligt at konsumere bare en brøkdel af alt tilgængeligt indhold på nettet. Og jo mere indhold vi allesammen producerer, jo sværere bliver det at finde lige præcis det, som du har brug for.

Den gode informationsarkitektur understøtter mennesker i at finde det, som de leder efter. Hurtigt. Og på en måde, hvor de trygt kan ignorere alt det andet.

Du sidder med muligheden for at skabe gode brugeroplevelser på din webshop. Gøre det så let for mig at finde en gasfjeder til min Renault Scenic, at jeg sidder tilbage med et smil på læben. Fordi det ikke bare var let at finde varen, men fordi det var let at træffe det rigtige valg.

Ikke dårligt vel?

Men det er slet ikke så let, som det lyder. For når du organiserer dine ting, så støder du konstant på udfordringer:

  • Der er altid forskellige måder, du kan organisere dit indhold på.
  • Mennesker kommer forbi din side med forskellige behov.
  • Mennesker har forskellige idéer om, hvad der logisk hænger sammen.
  • Nogle brugere ved alt om dit indhold, andre ved ingenting
    (eksempelvis ved fagmanden VVS'eren at det hedder et armatur, imens jeg bare kalder det for en vandhane)

Derfor kan den her guide heller ikke sige: "Hvis du bygger din side op efter lige netop den her skabelon, så bliver alt godt."

Sådan fungerer det ikke.

Der kan være en masse best-practice. Ting du godt kan stole på som et stærkt udgangspunkt.

Men du kan ikke forlade dig på det.

Derfor handler informationsarkitekturen ikke kun om at tegne streger mellem indholdet på dit website.

Det handler om, at du skal:

  • kende din målgruppe.
  • forstå dit indhold i dybden.
  • gennemteste dit indhold.
  • prøve dig frem.
  • insistere på at gøre det liidt bedre næste gang.

Du skal få dit indhold til at fremstå på en logisk måde for lige netop din kernemålgruppe. Du skal gruppere på en måde, der giver mening for din målgruppe og beskrive de enkelte elementer på en måde, der giver mening for dem.

Hvis du er heldig, så tænker du præcis som dine kunder. Hvis du er ligesom de fleste andre, så gør du ikke. Det er langt det mest sandsynlige scenarie, at din bruger har en anden tilgang til indholdet end dig. Det er fagpersonens fælde. Læs eksempelvis om the curse of knowledge.

Hvad skal du vide for at bygge en god informationsarkitektur?

Du skal have styr på tre grundlæggende ting for at bygge en solid informationsarkitektur:

  • Mennesker: Hvad vil du gerne have dem til, hvordan tænker de og hvad ved de i forvejen?
  • Indhold: Hvad har du, hvad bør du have og hvad har du brug for?
  • Kontekst: Hvad er dine personlige eller forretningsmæssige mål for dit site, hvem skal ellers involveres i processen og hvad er dine begrænsninger?

Hvis du ikke har styr på den del, så har du problemer:

  • Kender du ikke menneskene kan du ikke gruppere indholdet på en meningsfuld måde.
  • Kender du ikke indholdet kan du ikke gruppere og skaber gode rammer for nuværende og kommende indhold.
  • Kender du ikke konteksten, så får du ikke bygget en struktur, der understøtter dine formål. Og for en shop er det et problem, hivs arkitekturen eksempelvis ikke understøtter, at de besøgende får varer i kurven.

Lær at skrive tekster,
der sælger som toiletpapir
under lockdown